måndag 16 april 2007

Words of fashion

Nyss hemkommen från stan där jag träffade Lina och Daniel, åt glass och blev bortskämd med en massa fina presenter. Bland annat en fin sjal och ett coolt armband. När de åkte hem passade jag på att shoppa upp mina presentkortspengar (tack mormor och Ove!) på HM och kom hem med följande: en cool kort kavaj i gult, en vanlig svart t-shirt och en jättesöt klänning med orange mönster och utanpåfickor på kjolen. Känner mig nöjd, mycket nöjd.

När jag cyklade hem från pendeltågsstationen funderade jag lite över det här med mode. Är det så att vi inte har någon fri vilja utan snällt böjer oss för det som modebloggare och modemagasin skriver? Säger Ebba (inget dumt om Ebba, hon är grym) att kornblått är det som gäller - går vi då iväg till närmsta butik och inhandlar ett blått plagg, när vi egentligen inte passar i den färgen alls? Jag kände att jag måste rannsaka mig själv, om jag är en sådan patetisk modeslav eller inte, och kom fram till att jag nog styrs mycket av rådande trender, men det för skojs skull, och är det något jag verkligen inte gillar så låter jag bli. En bra balans kan man säga. Här är några trender jag aldrig någonsin anammat av olika anledningar:

1. Hög midja-trenden. (Skitnyggt på vissa, verkligen, men för mig som är så petite ser det bara ganska löjligt ut...)
2. Pennkjol med blus-trenden. (Jag är 20 år. Jag är 20 år och sparar tant-looken till de medelålders kvinnorna)
3. Neonfärger. (Visst, både Ebba och Sofie prisar trenden, men jag känner mig bara illamående)
4. Wayfarers-solbrillor. (Ursäkta men... ni fashionistas blir ju bara lurade. Det är ju fult!)


Nu ska jag sätta mig på vår "nya" balkong och sola lite.

1 kommentar:

Unknown sa...

Låter som en finfin dag Josse, jag är glad för din skull att det har varit så fint väder idag. Det är ju kul för alla, men för dig som är ledig så sällan känner jag att det var extra bra. Du förtjänar så mycket solsken!