lördag 10 mars 2007

Pain in the ass-listan

Jag jobbar på Ica Maxi. En stormarknad där du kan hitta allt ifrån krossade tomater
med vitlökssmak till glödlampor och dvd-spelare.

Jag trivs väldigt bra på jobbet, mina arbetskompisar är helt oslagbara och det är
kul med ansvar, men det finns ett litet stycke problem: Kunderna!

Härmed menar inte jag att Alla kunder är dryga, otrevliga och allmänt ouppfostrade,
det finns faktiskt en hel del vänliga människor där ute också, men det är ju just
den värsta sorten som man minns. Och jag kan svära er att jag alltid är sjukt
trevlig på jobbet, ler, hälsar och småpratar (jag fick till och med blommor av en
kund som alltid handlar i min kassa för att jag är så trevlig), så det är banne mig
inte mig det är fel på!

Nu tänkte jag lista de allra värsta pain-in-the-ass-kunderna, håll till godo:

- De som tror att man är Gud den allsmäktige själv.
Seriöst, på mitt jobb säljer vi ca 50 000 artiklar, tror Ni på allvar att jag
kan hålla 50 000 priser i huvudet? Till det kommer extrapriser och specialerbjudanden
som förändras hela tiden, så vi har ärligt talat ingen aning om vad de flesta grejer kostar.
Därför är det ganska ologiskt att vi kassörer SLÅR IN alla priser själva va?
(Nej, vi scannar bara streckkoderna, och sen sköter datasystemet resten...)


- Folk som inte ens hälsar eller ser en i ögonen då de betalar sina varor.
Behöver jag säga något mer än att det tillhör allmänt folkvett?


- Vresiga kunder som strider för en sak, fast det är käpprätt åt skogen fel.
Sorry to say it, men kunden har inte alltid rätt. Vi kan inte ansvara för att du glömde
ögonen hemma och såg fel pris på hyllan. Det är inte vårt fel att du glömt din
rabattkupong hemma på köksbordet. Och NEJ tyvärr men varan är HELT slut, finns
inte på lagret och vi kan inte trolla. (Du kanske har missat det men det finns faktiskt andra kunder förutom du som har handlat här innan dig.)


- Folk som på allvar tror att suckar och himlande med ögonen får kassakön att
gå fortare.
Ja men kom fram då och bråka med gamla Agda som inte hittar plånboken längst
ner i väskan. Och skäll ut den stressade småbarnsmamman som inte kommer ihåg
koden till betalkortet. Gör det, så får vi se hur populär du blir!


Och om du mot förmodan tillhör en av grupperna ovan, så är mitt tips till dig:


Stanna hemma!

1 kommentar: