söndag 13 maj 2007

Ge en hjälpande hand!

Igår när jag jobbade blev jag mycket irriterad. Jag kom gående med en bur som jag precis lastat av alla varor på, och var på väg med alla tomkartonger och annat skräp till lagret. Halvvägs hör jag ett brak, och då har alla mina kartonger åkt ut över hela golvet i den stora gången. Febrilt börjar jag flytta på alla kartonger, jag inser ju att jag står i vägen, men tydligen inte tillräckligt snabbt för bakom mig hör jag ett gällt "Ursäkta!!??". Jag vänder mig, ler, och frågar med min lenaste röst vad jag kan hjälpa till med. "JAG VILL KOMMA FRAAAM" utstöter en tjock kvinna, ägare till rösten, och puffar på med vagnen. Jag blir tvärsur. Med min ännu lenare röst berättar jag för Djävulen Själv att jag nyss råkat ha ut alla kartonger på golvet, men att jag gör mitt allra bästa för att skynda mig att ta bort dem. Förlåt! Kvinnan utstöter då ett kaxigt "De ä lungt!" och kör över alla kartonger och går vidare. Hade jag varit civilklädd hade jag frågat lika kaxigt tillbaka att om det nu var så bråttom, varför hjälpte hon inte mig? Nej för att det gör man inte i Sverige. Vi är så förbannat dåliga på att hjälpa varandra så att det är pinsamt. Nej man får klara sig själv. "Skyll dig själv!" brukar det låta. Jag menar, hur många släpper allt de har för händer för att ge en medvetslös uteliggare mun mot mun metoden? Eller om någons matkasse går sönder på bussen, är det någon som INTE låtsas att de inte ser och hjälper den stackaren?! Nej, det är bara Jag Jag Jag som gäller. Så idag på jobbet såg jag hur en kunds påse med champinjoner gick sönder och åkte ut över golvet. Visst, jag var i tjänst, men jag hade ju inte behövt reagera. Men det gjorde jag! Och han blev så tacksam. Tänk på det, gott folk, att en vacker dag är det Du som står där med tårna i råttfällan och ingen ser. Så om en börjar hjälpa sina medmänniskor, så kanske det sprider sig som en löpeld...




ps. Jag ORKAR inte städa idag heller. Fick jobba över och är helt slut. Kanske att jag städar senare ikväll...
ps. 2 HUR KUNDE DE F*CKING TOMTARNA FRÅN UKRAINA KOMMA TVÅA??!?!?! Det är bortom all min förståelse, och enligt min personliga åsikt borde de ha diskvalificerats redan innan de klev upp på scen...

Inga kommentarer: