tisdag 15 maj 2007

Jag, en lögnare?

Jag är verkligen hysteriskt dålig på att ljuga. Jag får dåligt samvete när jag ljuger utan att ens veta om att jag ljuger. Episoden jag nu ska dela med mig av utspelade sig i trean på gymnasiet då jag gick en kurs i etologi (läran om djurs beteende). Vi såg på en video om havets däggdjur, däribland blåvalen, och på något sätt slog det slint i både hjärna och öron på mig när jag uppfattade det som att blåvalen inte bara hade ett hjärta lika stort som en personbil, och att en människa kan simma i deras aorta, utan också att den kan bli uppemot 300 meter lång! Superexalterad tog jag med mig min nya kunskap till matsalen där jag delade med mig av den till mina närmaste vänninor. De i sin tur blev mäkta imponerade! Vi förstod inte riktigt vidden av det. "300 meter! Det är ju större än eiffeltornet!" "Det är ju 3 gånger Fritt Fall på Gröna Lund!" Historien slutar inte så här gott, utan tog en annan form då jag kom hem till min pojkvän.

"Älskling... förlåt men jag tror inte på det där"
" Joo men det är SANT! Dom sa det på filmen. Hallå, är det inte coolt?"
"Men... du måste hört fel... jag måste kolla upp det här..."

Han googlade blåvalen och när vi hittade en pålitlig hemsida höll min värld på att rasa samman. Där stod det, svart på vitt, att den största blåval som påträffats hade varit 39 meter lång. Jag kände mig som en bov. I was nothing but a lier. Jag skämdes som en nakenbadare på fel strand.

Nåväl, nu var det bara att ta tjuren vid hornen och berätta sanningen. Dagen därpå kom jag skamsen till skolan, med sänkt huvud och tårar i ögonen och sa till mina vänninor att jag hade något viktigt att berätta. De blev oroliga och undrade vad som hänt. "Jag har ljugit..." lyckades jag klämma fram. "Fast inte med flit... jag hörde fel... och *stor snyftning* BLÅVALEN KAN BARA BLI 39 METER!" Hur de reagerade? De skrattade hjärligt, kramade om mig och sa att jag var helt outstanding gullig som sett så orolig ut. "Synd... jag som tyckte det hade vart rätt coolt.." sa Åsa. Jag håller med. MEN, det där med att deras hjärtan är lika stora som personbilar och att en människa kan simma i deras aorta, det är faktiskt inget annat än ren och skär sanning.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hahahahahahahaha, det där var så underbart, och vilket bra inlägg du har skrivit om det!